bookie rijden - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Elvie Heck - WaarBenJij.nu bookie rijden - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Elvie Heck - WaarBenJij.nu

bookie rijden

Blijf op de hoogte en volg Elvie

27 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

woensdag 24 februari
eigenlijk zag ik een beetje op tegen vandaag. gisteren waren de docenten zo gemeen tegen de kinderen dat ik mezelf echt zat op te vreten. Dus met een naar gevoel liep ik naar school. maar gelukkig ik kwam in grade 2 bij de kindjes en wat was het een top docent. het was een donkere vrouw die tegen een grapje kon maar ook serieus kon zijn. ze waren wel streng maar zo is hun cultuur. De kinderen kregen rekenles en daarna nog Engels. het was leuk om te zien hoe de kinderen hier dingen leren. De kinderen vinden ons ook allemaal heel interessant en houden ons goed in de gaten. in de pauze heb ik geprobeerd om een beetje met de kinderen te praten, het lukte goed maar het ging meer over mij als over de kinderen. ze wilde weten waar ik vandaan kwam en hoelang het vliegen was en van alles! Na de pauze gingen we naar de wiskundeles van de oudste kinderen, we hebben eerst een tijdje met de leraar zitten kletsen omdat de kinderen eerst nog een andere les hadden. dit was wel een blanke man en hij wilde weten wat we er van vonden. hij was heel gedesinteresseerd in ons en vroeg of we veel verschil zagen tussen witte mensen en donkere mensen. ik zei dat ik vond dat witte mensen tegen over de donkere mensen echt gemeen zijn en bazig. dat je vaak ziet dat donkere mensen uit hun naat aan het werken zijn en de blanken er maar een beetje bij staan te staan. Hij snapte me wel en vroeg hoe dat dan in Nederland ging. toen de kinderen binnen kwamen werden we weer bestormd, tegen over mij zat een meisje en durfde eerst niks te zeggen naast me zat een jongen en was in het begin ook een beetje stil. na een tijdje kwam ze los en vroeg ze me naam, wilde ze mijn wimpers voelen en bleef ze maar staren naar mijn kettinkjes. de jonge naast me heb ik geholpen met zijn huiswerk en nog even mee zitten kletsen. we ruilde erna weer door en kwamen in grade 4 met een donkere vrouw als docent. ook zij was super leuk. ik ben blij dat op deze school de docenten wel leuk zijn en liefdevol met de kinderen.

Donderdag 25 februari
Vandaag weer lekker naar de kindjes toe. Dit vind ik toch het aller leukste. knuffelen en de liefde geven die ze nodig hebben. we zijn weer lekker met ze naar buiten gegaan en hebben we gestoepkrijt. de kindjes vonden het geweldig en het schoolplein zag er prachtig uit.
's middags hielp ik alle kinderen mee uit bed. ik wilde meissie optillen maar zag dat ze in haar broek had geplast. niks ergs natuurlijk en ik vertelde dit tegen Sophia ik wilde het bed meteen verschonen maar zag dat het bed al super vies was. ik vroeg wanneer dit voor het laatst verschoont was en het antwoord wat ik kreeg had ik liever niet gehoord. December.... ik schrok hier van en wilde meteen alles gaan wassen. maar omdat we maar een uur hadden konden we niet 18 bedjes in een keer wassen. ik heb met Sophia overlegt, en heb gezegd dat het echt niet kan. het is onhygiënisch en zeker niet bij kindjes die ziek zijn. gelukkig snapte ze me en was ze bereid om dit iedere week op woensdag te gaan doen. ze vertelde me ook dat het probleem was dat ze geen verschoning hebben dus dat ze eigenlijk geen andere keuze heeft om het te laten liggen. Dus ik wil graag voor hun nieuw beddengoed halen dat het wassen makkelijker word. vandaag heb ik maar 2 bedjes kunnen verschonen, dus morgen ga ik hier mee verder.

Vrijdag 26 februari
vandaag wasdag ! samen met Judith begin ik er aan en Sophia kwam ons ook helpen. omdat niet alles in de wasmachine paste heeft Sophia mega veel met de hand gedaan. vandaag was het helaas niet z'n lekker weer dus duurde het best lang voor alles droog was. de slaapkamer was niet op tijd klaar dus moesten we maar wat bedenken. we hebben doeken gepakt en om de matrassen gedaan zo dat de kindjes niet op plastic hoefde te slapen. normaal zijn we vrij op vrijdagmiddag maar omdat alleen de meisjes kant gewassen was waren Judith en ik nog even terug gegaan. we hebben alle bedjes weer opgemaakt en zijn verder gaan wassen met de jongens kant. helaas is dit niet af gekomen en hoop ik dat Sophia dit maandag verder gaat doen.
vanavond gaan we weer lekker opstap! alleen de taxi rit was al gezellig.
het was een leuke avond en heb het goed naar mijn zin gehad

zaterdag 27 februari
yeah vandaag lekker bruin worden op de boot!
vrienden van Lynette hebben ons uitgenodigd bij hun vakantiehuisje 3 kwartier verderop. toen we daar aan kwamen om half 11 werd er al meteen een dik stuk taart in ons handen geduwd omdat hij gisteren jarig was geweest. daarna werd gevraagd wie er op de jetski wilde, nou daar zeg ik geen nee tegen en stond als eerste benden met het zwemvest aan. lekker hard over het water heen gescheurd en gekeken hoe de andere meiden gingen. daarna mochten we mee op de boot. hun zeggen bookie rijden. er gingen 2 banden mee, eerst gingen de 2 jongens er op en daarna mochten wij om de beurt. het was echt super lekker water en op de boot was het ook lekker om op te zonnen. na dat we er allemaal achter hebben gehangen gingen we terug om te barbecueën. het zijn super lieve mensen! daarna zijn we met een hele grote band nog het water op gegaan. hier kon je met zijn 3e op liggen! het was een geslaagd dagje! niet alleen veel lol gehad maar ook nog lekker bruin geworden!

  • 01 Maart 2016 - 15:47

    Yvonne:

    Hee lieverd

    Wat een goede verslagen. Heb nu een heel goed beeld hoe het daar is.
    Idd. Verschrikkelijk hoe ze daar leven niet normaal in onze ogen. Maar ze zijn daar niet anders gewend moet je maar denken.
    Ook heel onaardig van de docenten dat ze zo streng en niet lief zijn tegen de kinderen.
    En dat de bedden niet elke week worden verschoond kan ook echt niet.
    Jij weet het allemaal wel goed te vertellen maar jij verschoonde jouw bed ook niet elke week.
    Nu zie je het wel en misschien houd je het thuis nu wel schoon.
    En nu zie je ook wat voor een luxe wij hebben en jij ook.
    Maar dat neemt niet weg dat die mensen in Afrika niet gelukkig zijn. Ik denk van wel ze genieten juist van de kleine dingen ook de kids.
    Geen dure mobiel i pad laptop enz enz.

    Ook lees ik dat jullie hele leuke dingen doen zoals dat schieten en die bootreis en stappen natuurlijk super allemaal.
    Even de stress en de nare dingen vergeten.

    En ik lees ook dat jullie een paar dagen weg gaag. Wanneer is dat ???
    Super geregeld.

    Veel plezier daar en ik blijf je verslagen lezen.

    Hou van je en mis je lieffie.
    Dikke kussen en knuffels.

    Yvonne en Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Elvie

Voor 3 maanden ga ik stagen lopen op een hospice in Zuid-Afrika. Hier komen allemaal kinderen uit de sloppenwijken die besmet zijn met aids of HIV. En ik ga de Kindjes daar de dingen geven die ze nodig hebben! hier kunnen jullie volgen hoe mijn tijd daar is.

Actief sinds 31 Jan. 2016
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 3456

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 03 Mei 2016

Mijn Stage dagen in Viljoenskroon

Landen bezocht: